A facebook személyes visszahódítására, vagyis a tudatossá alakított facebook felhasználásra tervezett kísérletem beharangozó bejegyzése szokatlanul népszerű volt. 13 nap alatt, eddig a pillantig 490-en olvasták el, ami más bejegyzéshez képest jónak számít. Vélelmezhető, hogy a sikeres terjesztés a facebookon való megjelenésnek is köszönhető 🙂 Az ígéretem szerint kb. kéthetente írok arról, hogy mit változtattam és ennek milyen következményeit tapasztalom, illetve mit feltételeztem és végül mire jutottam a kéthetes megfigyelés során. A bejegyzés lájkoltsága és kommentjei, illetve az utána következő (általában offline) megjegyzések alapján felfokozott elvárással kell szembenéznem. Természetesen nem szeretnék csalódást okozni, de ezt aligha kerülhetem el, hiszen nem a facebook felhasználás kézikönyvét tervezem megírni blogbejegyzésenként, hanem csak a tapasztalataimat igyekszem összegezni és másokkal megosztani, hátha másoknak is használ, vagy legalább ötleteket ad.
Az első két hét egyetlen kísérlete a csoportokra irányult. Két héttel ezelőtt, a bejegyzés közzétételét megelőző időpontban kb. 45 csoportnak voltam a tagja. A kísérlet első szakaszában a csoportokban való megjelenésemet igyekeztem újrakeretezni. Egy előzetes elhatározás alapján kb. 30-40 perc alatt az összes csoportból kiléptem. Voltak olyan csoportok, amelyekben admin jogaim voltak, csoportalapító voltam. Ezeknél a csoportoknál megbízható kollégákra, ismerősökre ruháztam át az admin jogosultságot, hogy a kilépésen ne okozzon bizonytalanságot, illetve ne lehessen visszaélni az egyéni döntésemmel. (Ha a csoport admin nélkül marad, akkor bárki elvállalhatja az admin szerepet a csoport tagjai közül, ami lehet örömteli, de lehet kockázatos is.)
Voltak csoportok ahova meghívtak és voltak olyanok is, amelyeket én találtam meg annak idején. A csoportok kb. negyedére már alig emlékeztem, kb. ötödénél a cím alapján péládul nem tudtam volna megmondani, hogy kik a tagok közül az ismerőseim és mire is volt jó az egész. A csoportok között voltak oktatási célra létrehozott kommunikációs felületek is. Ezek többségében a direkt hír- és eseménymarketing kivételével már egy ideje nem történt semmi. A csoportok kb. felében több mint egy hónapja, vagy még régebben jártam. Összesen 6-7 olyan csoport volt, ahol viszonylag rendszeresen megjelentem és kb. 2-3 olyan, ahol információt is megosztottam. A csoportokból való kilépés kb. a csoportok harmadánál rossz érzés volt, tulajdonképpen sajnáltam, de igyekeztem gyors és következetes lenni a kilépegetéseknél, így két héttel ezelőtt csoporttagság nélkül maradtam a facebookon belül.
A feltételezésem az volt, hogy a két hét alatt kb. 3-4 csoportba vissza fognak hívni, esetleg lesz olyan ahova kéretlenül hozzáadnak. Összesen 1 csoportba hívtak meg, vagyis minden különösebb egyeztetés nélkül adtak a tagokhoz, mintha valami félreértés lett volna, hogy nem is vagyok ott. Innen valószínűleg akkor is kiléptem volna, hogy ha nincs a kísérlet és ennek oka az emúlt két hét tartalomfogalmazása és annak stílusa volt. A csoportaktivitás és látszataktivitás közötti különbség részben magyarázható az én passzivitásommal is, de a csoporttagságokra jellemző felületességgel is. Bízom benne, hogy csak kevesen sértődnek meg, de tulajdonképpen a jelenlegi volt az egyetlen csoport, ami hiányzott, valószínűleg azért, mert ezt rendszeresen néztem és azért, mert itt olyan információmegosztás volt, amit máshonnan nem kaptam meg. Nem szakmai csoportról van szó, hanem szabadidős tevékenységről. Örömmel nyugtáztam a csoporthoz való újracsatlakozásomat és elégedetten szemléztem, hogy mi történt azalatt ameddig nem voltam tag. Ha fel kellene sorolni a csoportokat, akkor a kétharmadát össze tudnám szedni, meg tudnám nevezni, vagy meg tudnám találni, de ebben jelentős szerepe van annak, hogy a kilépésnél mindet meglátogattam.
A két hét alatt elhatároztam, hogy a csoporttagságot szükségletalapúvá formálom és nem lépek be olyan csoportba, amit nem én kerestem és találtam meg, hanem ajánlották, vagy egyszerűen csak hozzáadtak. Ettől a szabálytól csak extrém esetben térek el, ha ellenállhatatlan ajánlatot kapok 🙂 A csoporttagság is az online portfolió része és az embert minősíti, hogy melyik csoportnak a tagja, illetve az is hogy melyiknek nem. Szintén jelzésértékű, hogy egy csoportnak a tagja vagyok, de nem osztok meg semmilyen tartalmat és az akvitiásom még a megtekintésre se terjed ki. Ilyen csoportokban nem leszek tag. Kizárólag olyan csopotokban maradok, ahol legfeljebb két hét alatt legalább egy aktivitásom lesz. Ha egy utólagos, vagy rutinellenzőrzés során azt írja ki a rendszer, hogy több mint két hete nem jártam ott, akkor kijelentkezni lépek csak be. Egyelőre az egyetlen csoportom könnyen átlátható, ugyanakkor az is fontos szabály lesz a későbbiekben, hogy csak olyan csoportokba lépek be, amelyekre egyenként legalább heti fél, de méginkább heti 1 órát szánok. Ha már kezdetben látszik, hogy ez nem teljesíthető, akkor be sem lépek. Ez esetenként lehet sértő is, de a tudatos felhasználásnak a része kell legyen, hogy csak azt vállalom el, amit várhatóan más tevékenységeim időterhére aktívan meg is tudok valósítani. Minden más csoporttagság csak látszat, vagy nagyrészt szükségtelen információk fedolgozási kísérlete. Szintén elhatároztam, hogy facebook portálon nem hozok létre szakmai csoport, erre a célra természetesen a LinkedIn rendszer használom majd. Nem lépek be facebook szakmai csoportba, mert ha nálam nem is, de másoknál feltételezhető, hogy ez a nem szakmai csopotokkal lesz versenyben a csoportokra jutó heti átlag 30 perces időkeretért. Nem lépek be olyan csoportba sem, amely más rendszerben is elérhető információkat közöl, pl. RSS olvasóba becsatornzható blog, stb.
Az elmőlt két hétben összesen 4 ismerős kérdezett rá offline a kísérletre, mert olvasta a bejegyzést. Kivétel nélkül valamilyen komoly és nagyszabású kísérletre gondoltak, ami az első két hétben, az őáltaluk látott facebook felhasználásomban nem tűnthetett jelentős változásnak. A csoporttagságaimmal kapcsolatban csak azok a kollégák szóltak, akik megkapták az admin jogokat, de másoktól offline vagy online észrevételt nem kaptam. A 4 ismerős közül 2, vagyis 50% mosolyogva kérdezte meg, hogy akkor ő most tényleg egy kísérlet alanya, vagy sem? 🙂
A facebook természetesen érzékelte, hogy itt valami szokatlan történik és a jobb oldali sávban a hirdetéseket néha teljesen kiváltja a csopottagságok ajánlása. Itt nagyrészt ismerős, korábban általam is látogatott csoportokat ajánl, ami a tartalomelemzésre nézve nem túl hízelgő. A hirdetéseknél sem tökéletes a helyzet, mert weboldal látogatottság növelő tippeket, őszi takarításról szóló hírt és kupon megoldásokat ajánl. Szombat este. A hiba aligha a rendszerben van, ha több tartalmat osztanék meg, akkor vélhetően célzottabb és jobb lenne az ajánlattételi lista és nem csak a régi csoportjaimba szeretne visszacsábítani 🙂
Ezennel kezdetét veszi a következő szakasz. A kísérleti forgatókönyv és cselekvési terv készen áll, már csak (rövid) idő kérdése és jön a következő forduló.