Mit ér a tanulás, ha digitális?

A mai nap a digitális tanulás napja volt. Az internetbiztonság napja után már óvatos gyanakvással készültem arra, hogy facebook és más csatornákon hömpölyögnek majd a témával kapcsolatos tájékoztató videók, az erre a célra készülő podcast sorozatok, a jó gyakorlatok beszámolói és úgy általában minden olyan tartalom, ami megmutatja, hogy a digitális tanulás napját digitálisan, vagy legalábbis online meg lehet ünnepelni. A felfokozott elvárások utáni csalódásokért nyilvánvalóan csak magamat okolhatom. A holnapi hírek még szólhatnak arról, hogy volt egy rendezvény, konferencia, ahol szó volt a témáról, csak hozzám (mint az online világtól mereven elzárkózó személyhez) saját hibámból nem jutott el a hír. Én tehetek róla, hogy nem is tudom felsorolni, hogy ki mindenki foglalkozik a témával (és a témával foglalkozókkal).

IMG_1186

A digitális tanulás napjai a hazai online kommunikációs térben még az internetbiztonsághoz képest is szerényebben jelent meg. A szakbloggerek, a nagy fejlesztők kommunikációs gépezetei nem is említették a témát. Elképzelhető, hogy a digitális tanulás már elérte azt a szintet, hogy felesleges külön napot fenntartani neki, vagy már sokan rájöttek, hogy a szókapcsolatban nem a digitális szóval vannak a gondok, hanem a tanulással és amilyen viszonyban vagyunk azzal a fogalommal, arra nem elegendő egyetlen nap. A digitális tanulással mondjuk nehéz ijesztgetni bárkit is, mert kevesen rémülnek meg attól, hogy mi történik, hogy ha a tanuló nem rendelkezik a megfelelő tanulásmódszertannal és mindez károsan befolyásolja életvezetését, és végső soron a tanulási eredményességét. Nyilvánvaló, hogy nincs messze az a nap, amikor a digitális tanulás már nem lesz különleges, mert a tanulási tevékenység természetes része lesz a digitális eszközhasználat. Ebben az esetben egészen más jelentéssel, talán még inkább szükség lenne arra, hogy a digitális tanulásnak legyen egy napja, amikor a figyelem erre fókuszál. Rövid kisfilmek és animációk kellenének, amelyekben a digitális tanulásmódszertan alfejezetei rajzolódnak ki és a digitális eszközhasználat tanulásban való felhasználását tanulhatjuk meg. Szellemes, rövid bemutatók, animációk, amelyek külön szólnak tanulónak, tanárnak, szülőnek.

IMG_2070

A tanulás során az eszközhasználata pont olyan, mint a tanítás, vagy akár a hétköznapok eszközhasználata. Lehetőséget kapunk olyan tevékenységek megvalósítására, amelyekre az eszközök nélkül nem, vagy csak alig lennénk képesek, de ezek a tényleges tevékenységet nem biztosítják és nem is helyettesítik. Az eszközökkel szemben legfeljebb annyi elvárásunk lehet, hogy a tanulási szokásokat kimozdítják az aktuális állapotukból, átmeneti és nagyon rövid ideig tartó motivációt ébresztenek fel, de önmaguktól nem fogják megváltoztatni a tanulás folyamatát. Az ember a hétköznapi kapcsolati hálóját építi újra a népszerű közösségi portálokon és csak ritkán foglalkozik azzal, hogy ismeretlenekkel ismerkedjen, pedig ez talán nagyobb tudáshaszonnal járhatna. Az emberek többsége a tanulási gyakorlatát megerősítő eszközöket használ szívesen és sokaknak fel sem tűnik, hogy milyen kevés az innovatív megoldás. A tanulás hatékonyságában döntő szerepe van annak, hogy mennyi időt és energiát fordítunk rá. A digitális eszközök, vagy az internet használata ezt az alapvető tényt nem befolyásolja.

IMG_2072

A digitális tanulás napjának egyik fontos tanulása lehet a globális kommunikációs közösség újrafelfedezése. Ne gondoljuk azt, hogy a digitális eszközök miatt mások majd elkezdenek másképp gondolkodni a tanulásról. A digitális eszközök, kommunikációs megoldások segítenek abban, hogy megtaláljuk azokat, akik hasonlóképpen vélekednek a tanulásról. Elég rákeresni, hogy hol ünneplik meg ezt a napot. A találatokkal kapcsolatos öröm mellett máris kisebb a bánat, hogy nem egészen azok, akikre számítottunk és nem is azok, akiktől elvárnánk. Ha a keresésre van érvényes találat, akkor máris megvan a közösségteremtés alapja és lehet együtt örülni a digitális tanulásnak.