Utolsó szakaszához ért az Informatika az oktatásban 1 kurzus. Az idő és a váratlan események által megszakított múlt heti előadást ma fejeztük be és már “csak” a tanulásszervezés és az oktatási módszerek vannak hátra a didaktika és az oktatás-informatika között kijelölt keskeny úton. A helyzet egyre fokozódik. A digitális nemzedék, digitális bennszülött témakör mostanság egy örvénylő terület. Lassan-lassan megdőlni látszik az életkorhoz kötött nemzedékelmélet, legalábbis ennek a jelei már kézzelfoghatók.
[slideshare id=10373067&doc=infoktatasban108-111128150609-phpapp01]
A csodavárás és csalódás között ingázva persze elfelejtettük, hogy valójában milyen problémák a lényegesek (internetbiztonság, módszertan, a kapcsolatfenntartó unatkozás) és ténylegesen is célszerű megismerni azt a bizonyos digitális nemzedéket. A digitális bennszülöttek nem olyanok, mint amilyenre számítottunk, de ezért legkevésbé ők a felelősek. A dolgunk leginkább a feltáró megismerés és ki kell alakítani a születési dátumra és a nagyon is bizonytalan IKT történeti mérföldkövekre építő modell helyett valami adaptívabbat és nem árt figyelni a fogyasztói társadalom amúgy nehezen figyelmen kívül hagyható jelenségeire. Ez a terület nagyon örvénylik és sok dolgot lehetne egyszer mondani, így az előadás nyelvi kifejezései és stílusa is magán viselte ezeket a nem mindig pozitív ismertetőjegyeket.
A bennszülött-bevándorló-tanári felfogás és közoktatási gyakorlat összehasonlító táblázata még 1 év után is változtatás nélkül aktuális. A konnektivizmus fogalma egy kicsit háttérbe szorult, a következő félévre soroltuk át, de a tanulás és tudásértelmezésnél természetesen már nem tudjuk kihagyni. A tanulási környezet újraértelmezése külön előadásban már megjelent, itt már csak az összekapcsolás nem is olyan egyszerű része maradt nekünk. A digitális írástudás meghatározása most is jól megmutatta, hogy itt azért sokkal többről van szó, mint egyszerű eszközhasználat.
Ideális lett volna együtt tárgyalni a tanuló, tanulás és pedagógus kérdéseket, de az események ezt nem tették lehetővé, így a pedagógus egy külön tartalmi egység lett viszonylag kevés időben. Nagyon fontos fogalom a ISTE digitális kompetenciája, ami még rövidített változatban is elgondolkodtató és állandó önvizsgálatra is ösztönöz. A következő 1-2 év izgalmas lesz, a módszertan újragondolásával át kell értékelni a pedagógus szerepet online és offline. A pedagógusról és tevékenységéről való gondolkodás most éppen örökzöld virágzását éli, így a kompetenciarendszerek újra, akár már most a spájzban lehetnek.
Szolgálati (ám annál kedvesebb) közlemény. Kaptam egy levelet egy régi tanáromtól (egyetem, pedagógia szak, Debrecen), aki leírta, hogy meghallgatta az egyik előadásomat. Rövid kis elemzést kaptam fogalomhasználatból, logikai szerkezetből, retorikai elemekből. Konstruktív, baráti kritika, pozitív attitűddel, de sok érdemi javaslattal. Ezúton is szeretném megköszönni neki. Azt is, hogy hallgatta, de még inkább azt, hogy írt.