A virtuális oktatási környezetek képzést támogató lehetőségei az online tanulási környezetekhez képest

Az AgriaMedia Konferencia a találkozások konferenciája. A hazai eLearning szakmai seregszemléje, ahol igazán megmutatkozik, hogy ez a terület milyen sokszínű lehet. A sokszínűség nem csak egymástól nagyon eltérő tartalmakat jelent, ami ma már a legtöbb konferencia alapélménye, hanem műfaji sokszínűséget is. Az eLearning, médiapedagógia, IKT (bármilyen kulcsszó köré rajzoluk meg a térképet) műfajának sajátossága, hogy az alapkutatás, fejlesztés, alkalmazott kutatás, projekt, jó gyakorlat, tudományos kutatás határai elmosódnak és ez nem is nagyon lehet másképp. Ha ezen a területen szeretne valaki valamit kutatni, akkor a legtöbb esetben meg kell teremtenie magát a jelenséget, helyzetet, amit kutathat. Kevés olyan téma van, ami azonnal rendelkezésre áll. Hiába szeretnénk interaktív, multimédia eszközök tanórai jó gyakorlatát kutatni, ha erre nem sok példa akad. Ha egyetlenegy sem, akkor pedig ki kell alakítani, meg kell szervezni és utána máris meg lehet vizsgálni. Más rendezvényeken zavaró lehet, amikor a műfajok keverednek és egy tudományos konferencián, és az érdekes cím mögött egy szakirodalmi összefoglaló előadással találkozunk. Az eLearning területén is előfordul sokféle előadás, de csalódást a műfajok közötti határok elmosódása miatt csak kevesen okoznak.

A sokszínű szakmai program mellett a (már megszokottan) egészen kiváló társas programok, művészeti bemutatók és természetesen rengeteg szünet és alternatív beszélgetési lehetőség is jellemezte a konferenciát. Fontos találkozás az IKT albizottság ülése, ami ebben az évben komoly szakmai programokkal valóban érdemi munkát végzett és remek közösséget alakított ki. A bizottsági műfaj nem egyszerű tevékenységsorozat, de itt valóban jó tagnak lenni. Bízom benne, hogy a következő év változásai ezt a kialakult alapérzés nem fogják befolyásolni. A vendéglátás természetesen most is figyelmes és barátságos volt, az EKTF kollégái példaértékű vendéglátók és házigazdák.

Látkép a Líceumból: lent az Érsek utca, jobbra majdnem a Dobó tér

Több előadást is meghallgattam, de a legnagyobb hatással Jáki László “Az információs társadalom és pedagógia” című előadása volt rám. Az előadó több évtizedes pedagógiai tapasztalata alapján szinte kívülről nézett rá az információs társadalom hétköznapjaira, tapasztalt és várt következményeire. Élmény volt hallgatni az őszinteségét, udvarias és határozott szókimondását, de a legfontosabb az volt, hogy egy pedagógiával foglalkozó (eredetileg is pedagógia szakon végzett) kolléga több tízéves tapasztalata milyen paradigmát és gondolatkört képes teremteni és percek alatt szóban megosztani.

Az előadásomban a Virtuális oktatás projekt első szakaszának tapasztalatait igyekeztem összefoglalni, közepes eredményességgel. A szekció vezetése és az előttem elhangzott dinamikus, impulzív és megdöbbentő látványi elemekben bővelkedő előadás mentő körülménynek elszámolható. A következő hasonló témájú előadás már kutatási eredményekről és nem tapasztalatokról szól majd.

[slideshare id=9640209&doc=agriamedia2011ollejanos-111011023842-phpapp01]

Az előadásra való felkészülés közben az absztrakthoz képest egy kiegészítés végeztem: felvettem az offline környezeteket az összehasonlításban szereplő tényezők közé. Ez látszólag egy felesleges gondolatkísérlet, hiszen egy mindenki által ismert környezetről van szó, ugyanakkor az összehasonlításkor valami miatt mindig ideális állapotként gondolunk rá. Például online és virtuális környezetben elemezve az interakciót elfelejtjük azt, hogy egy átlagos osztályteremben két tanuló között egy tanórán nem biztos, hogy ez olyan természetes. Ha az összehasonlítás korrekt, akkor nem indulhatunk ki egy idealizált állapotból.

Video streaming by Ustream

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb kategória