Az Informatika az oktatásban 1. kurzus első előadása egy bevezető előadás volt, amivel a didaktika és az oktatás-informatika területei között haladó félév problématérképének tágabb kereteit igyekeztem felrajzolni. Az első nagyobb csomópont az információs társadalom vélt és valós hatásai köré szerveződött, igyekeztünk néhány jelenség megismerésével és elemzésével finoman elhelyezni az iskolát a változó társadalmi környezetben. A hallgatók számára meglepetés volt az internethasználat mértékét és jellegét bemutató néhány kutatási eredmény. Szó volt néhány aktuális, az elmúlt hónapok híreiben is megjelenő oktatási kérdésről, mint például a kézírás tanításáról. Örökzöld téma az IKT technika, módszer, szemléletmód értelmezése, egy bevezető előadásban mindenképpen helyet kellett neki biztosítani. A következő évben az egyik kiemelt terület lesz a digitális kompetencia és az életkor összefüggése, vagyis a digitális nemzedék, a digitális bevándorlók fogalmának újragondolása. A kialakult képet a végén még árnyaltuk néhány hétköznapi ellentmondással és ellentmondásos módon nem maradt elég időnk arra, hogy az idő információs társadalomban növekvő értékéről beszélgethessünk.
[slideshare id=9347245&doc=infoktatasban101-110920143623-phpapp02]
Az első óra egyben remek kísérlet is volt, ahol a számítógépteremben a hallgatókat közös, online, Google Docs alapú jegyzetelésre bíztattam. A kezdeti ellenállás nehezen múlt el és végül lett öt “önként” jelentkező, aki vállalta a közös jegyzetelést. Motivációs célzattal nyomtatott szakirodalmat ajánlottam ellenszolgáltatásként és meglepő módon ez nem maradt hatástalan.
A közös jegyzet nem csak praktikus, de az oktatónak is remek visszajelzés. Egyértelmű, hogy az előadás utolsó negyedével kapcsolatban alig írtak, vagyis a következő alkalommal erre mindenképpen vissza kell még térni. Fontos visszajelzés, mert ha nem is teljes, de értékelhető lenyomata az előadás során bennük formálódó gondolatoknak. A következő órán továbbfejlesztjük a módszert és a megosztott fájlban az előadás prezentációjának képeit, szövegét is felhasználjuk. Az ideális persze az lenne, hogy előadás közben tudjak figyelni arra, hogy miket jegyzetelnek és ennek megfelelően tudjam alakítani az eseményeket. Ez még egy kicsit nehéz lenne, ellenben a következő előadást lehet, hogy élőben és nem éjszakai utólagos felvételről közvetítem majd. A félév első előadása stílusában, befejezetlen mondataival még egy kicsit fésületlen, de az érzelmi telítettség már elérte az optimumot. Bízom benne, hogy ennél csak jobb lesz.