Közösségi oldalak közössége a közönségnek?

Az közösségi helyzet egyre fokozódik. A bejegyzés címe talán nem is annyira bonyolult az aktuális online közösségi oldalak térképhez képest. A G+ kivételével túl sok újdonságról nem nagyon lehet beszámolni, de mégis mintha ez lenne az utolsó csepp a pohárban, vagy az gyenge szellő, ami az állóvizet végül felkavarja. A G+ minden kétséget kizáróan nagyobb karriert fut majd be, mint a Google Wave, vagy a Google Buzz, ideje lenne nekem is megszoknom a gondolatot, de leginkább el kellene kezdeni használni. Június 28. után pár nappal azt a kérdést tettem fel, hogy vajon mi lesz a motiváció az igen érdekes és igényes oldalra való visszatéréshez? Azóta is keresgélem a választ, miközben a kezdőlapom a Facebook. A G+ statisztikáim szerint a köreimben 8 személy van, én 26 ismerősnek vagyok a köreiben és 361 a meghívásra kijelöltek száma. A fal csaknem üres, a bejövő nevű csatornában kezd mozgolódás lenni, lassan illene tartalommegosztásba kezdenem itt is.

G+, miután beléptem

Első nekilendülésben azt gondoltam, hogy a G+ remek tartalommegosztó lesz a kifejezetten szakmai körnek, hiszen amúgy ennek a körnek a tagjai jelentkeznek majd be először az új rendszerbe. Ez részben igaz, de részben keresztezi a LinkedIn egyébként gyengébb tartalommegosztását. Végig se merem gondolni, hogy ha slideshare-ben megosztok egy prezentációt, akkor hány helyen kellene hirdetnem a létrejöttét 🙂 A szakmai irányultságú G+ tervemet viszonylag hamar keresztezte a Facebook BeKnow szolgáltatás elindulása. Kinézetre egy kreatív facebook jelenik meg a facebook részeként, érdemes kipróbálni mindenkinek. A szakmai közösség itt sem épül, de ezt már a nyári szünetre fogom rá. A BeKnow intő jel arra nézve, hogy a facebook koolyan veszi a konkurenciaharcot és nagyjából számított rá, hogy sok felhasználója hasonlóképpen egy szakmai tartalommegosztót és közösségépítőt lát majd a G+ portálban. Intő jel arra nézve is, hogy “kis házibarkács” megoldással akár a G+ is beszúrható lenne egy nagyobb facebook ablakba és máris “integráltunk egyet” a verseny helyett. Ide kérjük még a LinkedIn, twitter és foursquare oldalakat is, lehetőleg windows jellegű ablakokban, ahol egy külön ablak mutatja majd, hogy éppen milyen programmal szeretnénk kihasználatlan lehetőséget kapni a hang alapú vagy videócsevegésre 🙂

Közösségi rendszer a közösségi rendszeren belül. Az ajánlás izgalmas lesz 🙂 A kitűzők egyelőre jók, reméljük nem maradnak meg foursqure szinten…

A G+ iPhone mobil kliens várat még magára, ami elég meglepő, hiszen láthattunk már gyors fejlesztésekre is példát. A meglepetésekhez tartozik, hogy a facebook skype integráció híre éppen elfáradt és eltűnt, de az alkalmazás csak néhány szerencsésnek került be a lehetőségei közé. A többiek hozzám hasonlóan várják, mint amennyire várták a Bobsled hangküldés optimalizálását és elterjedését is. Akik azt gondolják, hogy az iPhone valamilyen mögöttes okból fékezi le a G+ kliens megjelenését, azoknak figyelmébe ajánlom a Vtok (Google videó csevegő alkalmazást). Egész jó és egyszerű, nyilván a gyors fejlesztés következménye, de máris csatlakozni akar a facebook üzenőfalhoz, ami az érdekes kísérlet látványán túl nem sok haszonnal jár.

A G+ után azt hinnénk, hogy vége a tanácos felkérések és lekérések korszakának, de a hírek erre szinte minden nap rácáfolnak. A twitter is elkezdett mozgolódni, ami nem is baj, mert a rengeteg oldal és alkalmazás elindítása mellett lassan el is felejtettük. A fejlesztés minden bizonnyal szeretne túlmutatni a jelenleg egész jó integrációkon, de csak remélhetjük, hogy nem tör a Google szerepére és nem indít előbb egy szöveges, majd egy videó cset alkalmazás 🙂 Még mindig elcsodálkozom, amikor kapcsolatfelvétel tervezésekor megkérdezik tőlem az e-mail címemet. A válaszom legtöbbször az, hogy “keressen rám” ás válasszon kommunikációs csatornát.

Az Onlinemarketing blogban olvashatunk jó gondolatokat a G+ lehetséges jövőképével kapcsolatban. A legtöbb dologgal egyetértek. A G+ legnagyobb negatívuma, hogy szinte önhibáján kívül később indult, mint a facebook. Ha korábban indul, akkor most azt kérdezgethetnénk, hogy minek nekünk a facebook, egy újabb online közösség? Érdekes a bejegyzésben, hogy emlékeztet minket az iwiwre. Vissza is léptem a régi felületre, de csak rövid ideig maradtam, mert túl sok reklám és fésületlenül sok információ fogadott. Érdekes volt látni, hogy vannak ott is ismerőseim és bizony használják, nem úgy mint én.

Mi jár a fejedben? A facebook, vagy a G+? avagy emlékszel még a “kicsipirosra”?

A helyzetet jól jellemzi, hogy a facebookon hívták fel a figyelmemet arra, hogy az index oldalán is megjelent az a hír, amit akár a Google alapú RSS olvasóm útmutatása szerint közvetlenül a Mashable oldalon is olvashattam, lájkolhattam és twittelhettem volna 🙂 miszerint a Microsoft is “véletlenül” megmutatta, hogy lehetségesnek tartja egy saját közösségi oldal indítását. A Facebook és twitter alapú bejelentkezés részben ellentmond annak, hogy ez egy saját oldal lenne, de a microsoft skype integráció óta legfeljebb a twitter lehet egy kicsit gyanús ezen a nyitólapon.

A Microsoft “véletlenül megmutatott” közösségi oldalának fényképe (A kép forrása: Mashable)

Nem is olyan régen, az andragógia szakos hallgatóknak (kisebb csúsztatással az érdekesség kedvéért letérve a kijelölt tartalmi útról) még arról beszéltem, hogy a virtualitás kulturájában a nagy rendszereknek felosztott szerepei és területei vannak, ahol a kisebbek bekebelezése elkerülhetetlen, de a nagyobb és független területek (közösség, megosztás, hír, kommunikáció) egy ideig valószínűleg függetlenek maradnak. Utólag persze egészen másképp látszik minden. Ezek szerint az a bizonyos vacsora az elnöknél mégsem a kooperáció lehetőségeiről szólt.

az elavult februári térkép…

A versenynek természetes előnye, hogy vélhetően egyre jobb szolgáltatást kapunk, ha győzzük kivárni és megtanulni az újabb rendszereket és az éppen aktuális helyzetet, esetleg fejben tartani, hogy melyik ismerősünk mit használ rendszeresen és hol érdemes keresni, ha valamit szeretnénk vele megosztani (legyen az szöveg, vagy érzés, vagy a hangunk). A közösségi oldalakat használni szeretnénk, nem pedig “megismergetni”. Biztosan ellentmond sok piaci szabálynak, de más területen jól bevált és megfigyelhető, hogy az erősek és okosak kooperálnak és nem harcolnak, mert az ártalmas és a többségnek nem jó. Kezd telítődni az online időnk felhasználása, néhányan biztosan az InternetCafe jellegű közösségekre szavaznak (lájkolnak) majd, az legalább személyes és átlátható.

A másik megoldás egy túlélő stratégia, amit a twitternél már megtapasztaltam. 444 twitter felhasználót követek, akik megszámlálhatatlan, de méginkább elolvashatatlan mennyiségű tartalmat produkáltak. Voltak napok, amikor mindent elolvastam, de végül ezt feladtam. Ma már valóban madárcsicsergésként használom. Ha megfelelő pillanatban nyitom ki az ablakot, akkor csicseregnek és belehallgathatok, de ez még nem ok arra, hogy minden madár minden mondanivalóját mindig figyelemmel kísérjem és megértsem.

Twitteren is tweeteltem a tweetelőket” de végül nem lett élő streaming a teraszunk tetejéből 🙂

Ha fejlesztő lennék, akkor biztosan olyan alkalmazást fejlesztenék, ami rendet tart a rengeteg online közösségi alkalmazás között. Olyasmire gondolok, mint a csevegésben az Adium, vagy a TweetDeck, esetleg a Fring, amiben sokáig reménykedtem. (Csak nehogy csináljanak egy-egy közösségi portált ők is…). Fejlesztés helyett igyekszem az index-hez hasonlóan a trendet követni és a blogomra telepítettem egy G+1 plugint. Így legalább élőben figyelhetem majd, hogy szűkebb ismerettségi körben és az olvasók körében ki mit használ 🙂 Arra pedig kíváncsi vagyok, hogy a nemsokára érkező MAC OSX Lion és az iCloud után a Microsoft mintájára mit lép az APPLE a közösségi portálok és a tartalommegosztás piacán.

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb kategória