MoodleMoot 2011 – Szent István Egyetem, Gödöllő 2011. június 23-25. A plenáris előadásom összefoglalója és prezentációja, illetve podcast felvétele az alábbiakban olvasható és látható.
A moodle 2002. augusztus 20-án történő megjelenésekor a keretrendszernek a saját műfajában nem volt érdemi konkurenciája. A “dinamikus tanulási környezet” valójában kezdettől fogva oktatási keretrendszerként terjedt el. A tanulásközpontúság hiánya és az instruktív tanulásszabályozás csak a web 2.0 alkalmazások és minden máshoz képest népszerűbb közösségi oldalak megjelenésével, illetve ezeknek az oktatásban való egyre gyakoribb felhasználásával tűnhet fel a gyanútlan felhasználónak.
A moodle változatok fejlődéstörténetének dinamikája a 2.0 változat megjelenésének késésével jelzi, hogy a fejlesztők ki nem mondott válaszút elé kerültek. A tanuláshoz használt online alternatívák nem az oktatási keretrendszerek területén gyakoroltak nyomást a előrehaladás irányvonalára, hanem a hétköznapok részévé válva erőteljesen hozzájárultak a tanulás fogalmának átformálásához.
A moodle 2.0 változata passzívan reagált a tanulás átalakulására, a keretrendszer formálisan nyitottabb lett és sokat fejlődött, de jellegét tekintve instruktív és oktatáscentrikus maradt. A modulokon és blokkokon keresztül remélt, komfortos tempóban fejlesztett integrációk külső, tanulást támogató alkalmazások felé nyitnak és ezzel megteremtik azt a lehetőséget, hogy a Moodle legyen a leginkább nyitott és a tanulást legjobban támogató instruktív oktatási keretrendszer. Ez a középút elkerüli a tanulásközpontúságra való vállalkozás biztos kudarcát, de nem elég bátor ahhoz, hogy tanulóközösségek helyett oktatóközösségekre koncentráljon a későbbiekben.
[slideshare id=8395079&doc=moodlemoot2011ollejanos-110622221539-phpapp02]