Nemrég olvastam a hírt, hogy az ELTE-n is egyre komolyabb a lehetősége a hagyományos papír alapú leckekönyv megszüntetésének és az e-indexre való áttérésnek. Nem lenne elég komoly és hiteles a kezdeményezés, ha nem lenne facebook oldala is. Akadnak olyan intézmények is, ahol korábban már döntöttek és áttértek az elektronikus megoldásokra.
Nehéz lenne rólam azt mondani, hogy nem vagyok barátja az elektronikus környezeteknek, az elektronikus megoldásoknak és a papír alapú ügyintézéstől való eltávolodásnak. “Legkedvesebb” élethelyzetem az ajánlott küldeményért történő teljesen reménytelen postai sorbanállás, de említhetném azt is, hogy az egyetemi szobámban minimális a papír előfordulása, nagyrészt a szekrényben, vagy sorsának beteljesedését várva az asztal szélén lehet ilyesmit megtalálni. A leckekönyv megszüntetésével mégis csak komoly fenntartások és feltételek mellett értenék egyet.
a debreceni KLTE TTK fizika szakos hallgatójaként az első szóbeli vizsgám pedagógiából (Sass Attila)…
Nem kérdés, hogy a leckekönyv megszüntetése előnyökkel járna. A hallgatóknak nem kellene külön időpontban bejönni egy aláírásért, a hivatalnak nem kellene összehasonlítani az leckekönyv és az ETR megfelelő oldalait, az oktatónak nem kellene megválaszolnia azokat a leveleket, hogy mikor lesz bent (miközben weblapja, megosztott naptára, ETR, faliújság, ajtóra ragasztott papír erről tájékoztatja a hallgatót…), hosszú ideig lehetne sorolni az előnyöket, amelyek egy jelentős része gazdasági természetű. A fenntartásos ellenvéleményem alapja, hogy a leckekönyv (index) félév eleji és félév végi aláírása a kurzustól mentes, biztos találkozási pontok.
ELTE BTK pedagógia szak, első félév
Optimális esetben a félév elején esedékes (mára már nem kötelező) aláírás pillanatában lehetne beszélgetni a hallgatóval, hogy milyen elképzelései, elvárásai, tervei vannak a kurzussal kapcsolatban? Mire számít, mit szeretne, mit tanult eddig, mit nem szeretne, mit olvasna és mit nem, szóval lehetne beszélgetni az értékelési kötöttségek nélkül arról, hogy milyen is lesz a közös félév. Előzetesen lehetne véleményezni akár a kurzusleírást is. Jelenleg (talán) ezt a szerepet töltené be az un. regisztrációs hét, ami jelenleg nem más, mint még egy hét szünet az oktatnak és hallgatónak egyaránt (ami nem is baj, különösen a tavaszi félév előtt…)
ELTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, első félév, ezt az indexemet, ezeket az emlékeimet sem cserélném le egy ETR oldalért
A félév végi aláírás pillanata legalább ilyen fontos lenne. Megfelelő szervezéssel ezt a kurzus teljesítése (esetleges nem teljesítésének bizonyossága) utánra lehetne időzíteni. Ennek a pontnak a szem előtt tartása azért szükséges, mert az oktatói munka hallgatói véleményezése szerintem nagyon rossz helyzetben van. Az ETR-ben és szabadon elérhető felületeken a szélsőséges vélemények jelennek meg, a hallgatók nem tudnak, vagy nem akarnak differenciáltan értékelni, egyre több “szeret / nem szeret” jellegű értékelést látok, hallok, tapasztalok. Ha a döntés megszületett, akkor már kötöttségektől mentesen lehetne beszélgetni is. (Írom mindezt azon a napon, amikor az ETR OMHV aktuális félévi szakasza elindult és talán ennek köszönhetően kaptam is egy értékelése egy másik oldalon…)
A hallgatók egy része meglepődik, hogy a kollégáim részletes értékelést írnak, vagyis elolvassák, megnézik, amiket a hallgatók félév közben készítenek és beadnak. Milyen jó lenne a félév lezárása után beszélgetni a félévről, amikor a hallgató elmondhatja, hogy mit tapasztalt, mit kellene másképp, mi volt kifejezetten hasznos neki, mi az, amire kár volt időt szánni, mit nem értett, mit szeretett, stb. A leckekönyv aláírásával ez az utólagos találkozás nehezebb lesz, mert egy külső motivációs tényező elvész.
A Padovai Egyetem közelében a Pedrocchi kávézó az értelmiségi találkozók helyszíneként lett híres, ahol az útikönyvek szerint az egyetem oktatói és hallgatói is rendszeresen találkoztak, “órák után” megbeszélték, amit az egyetemi környezet formálisabb keretei között nem lehetett.
A kávéházi kultúra újrafelfedezésére az ELTE PPK Kazinczy utcai épületének környéke zavarbaejtően sok lehetőséget kínál, de nem szeretnénk kellemetlenségek okozni a térbeli távolságokkal, így az ELTE PPK Virtuális környezetében mindenképpen kialakítunk majd egy ilyen területet. A hallgatóknak azt tanácsolom, hogy ha komolyak a szándékaik, akkor ne hagyják magukat és valós vagy virtuális környezetben, indexkitöltő túrák előtt, alatt és után, OMHV és markmyprofessor.com mellett (esetleg helyett), de beszélgessenek az oktatókkal. Ha ezen a területen jelentős és nem esetleges változások lennének, akkor akár az indexet is felajánlanám áldozatnak.