Pedagógia-Online áprilisban és májusban

A programsorozat a következő két hónapban az IKT és eLearning területek felé kanyarodik. A pedagógusok IKT továbbképzése egy sokat vitatott terület, a “digitális bevándorlók” IKT kompetenciája a “digitális bennszülöttek” fejlesztésének egyik alapja. A Taní-Tani csoport egy kiváló online közösség, ami összeköti a pedagógiai különböző szereplőit. Egy rendhagyó alkalommal bemutatkoznak a kollégák és beszélgetünk is velük aktuális kérdésekről. A virtuális oktatási környezetek fejlesztése és használata ma még érdekesség és sokszor felesleges játéknak tűnik, de az is lehet, hogy a jövő oktatási környezetének pedagógiai, pszichológiai, módszertani alapjait kell kidolgoznunk a későbbi hatékonyabb működés érdekében. A vitaindító előadás után bemutatunk egy nyílt kurzust, amihez bárki szabadon csatlakozhat. A konnektivista tanuláselmélet és a konnektivista oktatásmódszertan a jó gyakorlatokban már bebizonyította, hogy nem szabad figyelmen kívüli hagyni. A felnőttképzésben hatalmas lehetőség előtt álló módszertan számos területe azonban még elég vitatható. Az Internet és információs technológiák hagyományos kultúrára gyakorolt hatásának egyik szimbóluma a könyvolvasás. Az eBook formátumok és olvasók megjelenése tovább élezi az ellentétet, vagy a könyvolvasó közösségekhez hasonlóan egy esélyt ad az olvasóvá nevelésre?

Az “ICTeacher” online továbbképző tanfolyam (április 4. 18.00-19.30)

A digitális bevándorló pedagógusok gyakran tapasztalják, hogy a gondjaikra bízott digitális bennszülött tanulók lényegesen jobban boldogulnak a modern kor eszközeivel, az online kultúrával és az információs társadalom sajátosságaival. Milyen lehetőségei vannak egy továbbképzési programnak, a tanulók és tanárok közötti digitális különbségek csökkentésére? Egyáltalán van bármilyen esély is arra, hogy a tanárok megfelelő digitális eszközhasználattal és a hozzá kapcsolódó módszertani megoldásokkal méltó partnerei legyenek a digitális technika használatát születésüktől fogva természetesnek tapasztalt tanulóknak?

 

Hidak a pedagógiában – beszélgetés a Taní-Tani csoport tagjaival (április 11. 18.00-19.30)

A Taní-Tani csoport (tani-tani.info) tagjaival beszélgetünk arról, hogy a pedagógia, az oktatás ténylegesen is lehet közös ügye a pedagógusoknak, szülőknek, a gyakorlatban dolgozó kollégáknak, az elméleti szakembereknek, a fejlesztőknek és a fenntartóknak, vagy mindenkinek megvan a “saját pedagógiája” és nem is érdemes keresni egymás felé az utakat és a hidakat? Egy civili és szakmai közösség az internet segítségével képes kapcsolatot teremteni a közös ügy szereplői között, vagy megmaradnak a külön világok az esélyegyenlőtlenségek, a kulturális különbségek és a kompetenciafejlesztés bonyolultnak tűnű területein? Szüksége van egyáltalán a társadalomnak minőségi pedagógiára, vagy elegendő a tapasztalat és a zárt gondolkodás?

 

Tanítás és tanulás virtuális környezetben (május 2. 18.00-19.30)

A technikai fejlettségnek köszönhetően az oktatás már nem feltétlenül valós térhez kötött. Lehetőség van arra, hogy úgy vegyünk részt közösségi tevékenységekben, hogy nem szükséges ugyanott lennünk, mint a csoport többi tagjának, de mégis tudunk kommunikálni, vagy akár kooperálni is. A virtualitás a jövő oktatási környezete, vagy a személyes jelenlétet nélkülöző kapcsolattartás komoly veszélyeket jelent a személyiségfejlődésre és az életvezetésre? Célszerű kihasználni egy mesterséges tér felépítésének előnyeit, vagy tartsuk távol az oktatást a játékosnak tűnő, gyakran ellenérzést keltő környezettől, hiszen a minőségi oktatásnak úgyis a jelenlét a legmeghatározóbb eleme?

 

Konnektivista tanuláselmélet (május 16. 18.00-19.30)

Az internet adta kommunikációs és kooperációs lehetőségek, a hálózatok kialakítása és működése megadja a lehetőséget, hogy újragondoljuk a tanulás kérdését is. Van-e jövője egy olyan oktatás-módszertannak, amelyik a webes eszközhasználatra, a közösségek erejére építene, vagy az oktatásban többségben lévő digitális bevándorló felnőttektől nem várhatjuk el, hogy iskolai kényszerektől mentesen alkotnak majd tanulóközösségeket? Kialakulóban van a jövő tanuláselmélete, vagy egyszerűen csak szeretnénk végre hasznos tartalommal megtölteni azt a rengeteg webes alkalmazást, amelyekkel nap mint nap találkozhatunk?

 

Villanykönyvek tündöklése: az eBook használata a hétköznapokban és az oktatásban (május 30. 18.00-19.30)

A frissen nyomtatott könyv illata semmi máshoz nem hasonlítható, vagy legalábbis majdnem olyan érzéseket kelt, mint egy korszerű kialakítású eBook olvasó tapintása és használatának első pillanatai. Az olvasás technikájának megváltozása az alapélménytől foszt meg bennünket, vagy az elektronikus megoldás, az online terjesztés gyorsabb, költséghatékonyabb és ezzel új lehetőséget kap az egyre kevesebbet olvasó társadalom? Miért jó az, hogy ha egy elektronikus könyvet nem csak lapozni lehet, hanem tudunk benne keresni is? Az iskolában a technikai megoldás motiváló lehet és felhívja a tanulók figyelmét az olvasásra, vagy a médiakörnyezethez szokott tanulók számára a szövegalapú kommunikáció már akkor is elavult és unalmas, illetve ingerszegény, hogy ha elektromos eszközök érkezik el hozzájuk?

 

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb kategória