Információs társadalom, didaktikai modellek

Az andragógia MA képzés nappali tagozatos óráinak podcast és prezentáció fájljai. A február 21. hétfőn rögzített első órán az információs társadalom fogalmát jártuk körbe, a megszokottól kicsit eltérő módon. Az előadásban vitattam az információs társadalom fogalmát. Egyrészt szerintem dilemma lehetne, hogy miért információs és miért nem kommunikációs társadalom kifejezést használunk. Másrészt komoly kérdéssé kezd válni a digitális nemzedék ebben betöltött szerepe. Hol is van az a bizonyos digitális nemzedék? Természetesen van, de kezd bizonyossá válni, hogy nem olyan, mint ahogyan elképzeltük, vagy amilyennek szeretnénk. Ez alól a példaként gyakran beidézett andragógia szakos hallgatók sem kivételek. Az információs társadalom vél és valós előnyeit ütköztetjük a hétköznapokkal, ami talán nem a legfejlettebb módszertan a fogalom értelmezéséhez, mindenesetre életközelivé alakítja azt. Nem politizáltunk, de utalgattunk arra, hogy miben és mennyire “politikai probléma” az információs társadalom. Farkas János ismert könyve (Információs- vagy tudástársadalom?) adta a vezérfonalat, de több résznél erősen önkényesen válogattam és igyekeztem andragógus nyelvezetre váltani. Legtöbbet talán a gazdasági és társadalmi következményeken belül a kultúra és az egyén változásairól beszéltünk az életvezetésünk ismert jelenségeivel.

[slideshare id=7056540&doc=andminformaciotudomany01-110225071520-phpapp02]

Video streaming by Ustream

A távoktatás és eLearning kurzust messziről, a didaktikai modellektől indítottuk. A hazai didaktikán nevelkedett hallgatóknak nehéz elképzeli, hogy több modell is létezik didaktikai problémák magyarázatára. A német modellek, angol modellek és 1-1 magyar elmélet ismertetésének a célja elsősorban az volt, hogy “világot lássunk” és megalapozzuk az oktatási folyamatról való sokoldalú, sokszínű gondolkodást, ami alapja egy távoktatási környezet szakszerű felépítésének. Távoktatást tervezni, szervezni nem bonyolult, de a hatékonyság akadályai között nem csak az ismert jelenségekkel érdemes számolni. Az ajtóig való út sokféle megtétele és ennek elemzése nem látszik ugyan a hangfelvételen, sem a prezentáción, de egyszer majd készítünk élőkamerás képet is 🙂 Az előadás végén próbáltam egy ábrán az online és virtális környezetek fogalmai közötti különbséget árnyalni.

[slideshare id=7056559&doc=andmtavoktatas01-110225071727-phpapp02]

Video streaming by Ustream

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb kategória