Innovatív tanárok fóruma és HunDidac 2010 taneszköz-kiállítás

Sok konferenciára és rendezvényre mondtam, vagy írtam hogy bizony mindenki számára fontos és jó lenne, a hallgatóknak pedig kötelezővé kellene tenni. Nem kivétel ez alól az ITF és a HunDidac sem, köszönhetően többek között a Microsoft és a Modern Iskola támogatásának. Az egymásba fonódó két rendezvény elegáns, igényes környezetben remek szervezéssel igazán érdekes kaland volt. Innovatív tanárokat látni kell és beszélgetni kell velük, jó hatással van az oktatásügy miatt bármilyen módon is aggódó, bármennyire pesszimista résztvevőre a lelkes, nyitott, pozitív kiállító-innovátor.

Érdemes lett volna a plenáris előadásokat, a kerekasztal beszélgetést folyamatosan élőben streamingelni, hogy mindenki láthassa, aki erre nyitott, illetve megmutatható legyen azoknak, akik nem hiszik el, hogy vannak innovatív tanárok. Folyamatos körkapcsolással meg lehetett volna mutatni azt a rengeteg posztert és kiállítást, ami intézményi szintű ötletekről szólt. A bemutatókra titkosan szavazhattunk. Sajnos nem tudom, hogy ki nyert, de az én titkos szavazatomat és online dobogómat ezennel nem titkolom tovább.

  1. Szegedi Gazdasági Középiskola Vasvári Pál Tagintézménye kollaboratív wiki alapú tudásportálja: tudodehogy.hu Más kiváló bemutatókhoz képest ami nekem ebben nagyon tetszett, hogy nem a megvalósításban és kidogozottságban szeretnének extrát mutatni, hanem egy viszonylag egyszerű és kézenfekvő online eszköz alkalmazását mutatták meg. Mindez persze nem jelenti azt, hogy ezzel ne lenne munka, aki készített és menedzselt már ilyen portált, az tudja, hogy ez másként van. A wiki nagyszerű. Lapot kértem véletlenre és ezt kaptam: Vonzódás – de nem szerelem!

  • 2. Katona József Műszaki, Közgazdasági Szakképző Iskola és Gimnázium: A múlt atlasza: újratöltve.

  • Nagy László Általános Iskola: űrűllomás.

Drajkó László és Merényi Ádám távoli területeket igyekezett összekötni az üzleti világ, a média, a technológiai fejlődés, a közösségi háló, az alkotás és megosztás kapcsolataira felfűzött előadással. Fontos volt, hogy a tanulók pozitív tartalommal kitöltött médiahasználata mellett szóltak és példaként érdemes volt a babcsírázás videófelvétele, de látványos volt a felsőoktatásból hozott BEM kollégiumi példa is:

Az előadásban, ahogy azt egy nyitóelőadásban meg kell tenni, felhívták a résztvevő pedagógusok figyelmét arra, hogy a tanulók eszközhasználatában lévő motivációs energiával nem szembe kell menni, hanem fel kell használni az oktatási folyamatban, de ehhez megváltozott pedagógusszerpere is szükség van. Nem maradhatott el a látványos eszközbemutató sem. A surface asztalnak és a mozgásérzékelős játéknak nagy sikere volt.

Molnár Gyöngyvér előadásában a mérés-értékelés, az IKT eszközhasználat és a közoktatás eredményessége, illetve a gazdasági teljesítményre gyakorolt hatása kapcsolódott össze. A megváltozott környezetben a gyerekeket meg kell tanítani, hogy hol találnak releváns, értékes információt. A tanárnak facilitátor szerepben kell működnie, ami komoly szerepváltozást igényel. A technológia szép és látványos, de önmagában nem eredményez hatékonyabb oktatást.

A mérés és értékelés pontosabb és precízebb, illetve gyorsabb lehet az IKT alkalmazásokkal, ami a tanulói képességekről, teljesítményekről szóló pontosabb adatokkal hatékonyan segítheti a közoktatás eredményesebbé tételét. A mérésekben az IKT alkalmazás nemcsak motivációt jelent, hanem lehetőséget ad olyanoknak is a bekapcsolódásra, akiknek a papír alapú tesztelés nem lenne elérhető. Az adaptív online tesztelés technikája figyelembe veszi a tanuló feladatmegoldásait, válaszait és ennek megfelelően alakítja a további feladatokat, ami a gyengébb teljesítményre képeseket megmenti a sok nehéz és meg nem oldott feladat okozta frusztrációtól és lényegében mindenkinek egyfajta flow élményt biztosít. Egyharmad annyi online feladattal pontosabb meghatározható a tanulói teljesítmény anélkül hogy a tanulók felesleges terhelésnek tennénk ki.

Az adaptív online tesztelésben az interaktivitás, a válaszok alapján befolyásolt következő feladat gondolata ha nem is mérési területen, de a programozott oktatás alapgondolatában korábban már megjelent.

A kiállítások közül az érdeklődésem miatt hosszasan időztem a Balázs Diák KFT 3G Platform bemutatójánál is. A fejlesztés egy egyszerű, praktikus és igen látványos megoldást kínál arra, hogy tanárok, tanulók virtuális térben hogyan tudnak elsősorban kommunikációra épülő oktatást kialakítani. A beépített tananyagok felhasználásával térben egymástól akár távoli szereplők is képesek egy instruktív jellegű oktatási folyamat szervezésére, chat és videókonferencia alapú kapcsolattartásra, tartalmak megosztására, közös tanulásra. A videóbemutató mellett érdemes belehallgatni a 3G Platfrom rádióadásba is

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb kategória