A Pedagógia-Online története

A domain 2003. november 19-én, majdnem 7 évvel ezelőtt lett beregisztrálva. A Pedagógia-Online története fordulatokban bővelkedő, szélsőséges, számos személyes és szakmai szál is kötődik hozzá. Úgy tűnik, hogy a “pedonline01” konnektivista pedagógiai kurzussorozattal ismét egy mérföldkőhöz érkezett, érdemes hát visszatekinteni, hogy mi történt eddig. Ha hintaszékben kellene elmesélnem, akkor is illene így indítani: … az egész úgy kezdődött, hogy … egyszercsak kitaláltam, hogy szeretnék egy pedagógiai hírportált indítani.Egy olyan weblapot, ahova bárki bármilyen fontos és aktuális hírt feltölthet, ahol elérhető mindenki és minden, ami a neveléstudományi közélet, szakma, szolgáltatás, stb. számára fontos lehet. Szervezetileg ez nem illett sehova sem, pedig már kezdetben is célszerű lett volna intézményesíteni, de akiket megkérdeztem óvatosan kitértek, így maradt az egyéni megoldások útja. A működés hátteréhez létrehoztuk “A Pedagógiai Kultúráért Alapítványt”, bízva abban, hogy a civil menedzsmentben meglévő tapasztalatok és lelkesedés, illetve az ötlet minden akadályt legyőz. A 3 taggal induló kuratórium lényegében azóta is változatlan (Kalmár Andrea, Perjés István, Ollé János).

A portál 2004. januárban kezdte meg a működését. A keretrendszer az akkor igen korszerűnek és elegánsnak számító php alapú, “Nuke” rendszerre épült. A megjelenéshez logót és különböző színsémákat terveztettük, terveztünk. Volt ilyen változatunk is:

… de végül a táblás megoldást választottuk. Készült animált és nem animált változat, néhány kisebb módosítással, különböző színekkel:

A portál Nuke rendszere nem volt olyan mértékben testreszabható, mint bármely mai, népszerű rendszer, ezért ha valamit másképp szerettem volna, akkor kénytelen voltam megérteni a működést és belejavítgatni a kódba. Soha nem tanultam korábban php és html szerkesztést, nem volt más esélyem, mint egyszerű logikával és sokszor próbálgatással felfedezni, hogy mi mit csinál a rendszerben és mi történik, hogy ha hozzányúlok. A kódokkal való vakmerő szembenézésem innen ered és később egy másik történetnél, az iskolapad.hu moodle alapú portálnál is igen nagy hasznát vettem. A rendszer közelében működő rendszergazdák számára ez természetesen mindig rossz hír volt, hiszen a javítgatások és alakítgatások miatt a portálok néha összeomlottak, igaz csak ritkán nem tudtam visszaállítani, amit elrontottam. A Pedagógia-Online portálnál Józan Gábor kiváló informatikus kolléga volt a segítő, akivel rendszeresen az éjszakába nyúlóan telefonáltunk és formálgattuk az oldalt. Nagyon kevés képernyőrészlet maradt meg. A portál adatbázisa és szerverterülete rendezetlenül, de biztonsági mentésekben még megvan, egyszer ha időm engedi, talál életre keltem ismét. Addig is a kevés megmaradt képernyőrészletek közül kettő. A menüket érdemes megnézni, így képet kaphatunk a tervezett tartalomról.

A portálban részben a rendszer technikai lehetőségeire építve, részben kis kreativitással és természetesen sok munkával igyekeztünk ötleteinket megvalósítani. Ezek közül az egyik az “évfordulók” modul tartalommal való feltöltése és üzemeltetése volt. Matlári Gergely gyűjtő és szerkesztő munkájára építve a portál az év szinte minden napján jelezte, hogy aznap milyen fontos esemény évfordulójára lehet emlékezni. A portál legaktívabb korszakában nem csak rengeteg hír, hanem beszámolók, fényképes cikkek és publicisztikai írások is jelentek meg. Kézér Andrea és Matlári Gergely talán első közös munkája kapcsolódik a portálhoz, amikor egy táboroztatásról készítettek beszámolót. Ma már csak kevés helyen lehet róla tudni, hogy 2005. júniusban a BCE hallgatói a Fővám téri épület előtt elültették a “nevelés fáját”. Hírt adtunk Varga Katalin: A beteg tájékoztatótól a pollenjelentésig: szuggesztiók az egészség körül című előadásáról is (2005. június 11. (szombat)16.00 óra). A legnagyobb hírforgalmat Trencsényi László bonyolította az MPT nevében. Trencsényi Tanár Úr hírszerző és hírmegosztó tevékenysége azóta is töretlen, bámulatos, hogy a civil szerveződések apró eseményeiről mennyit tud és milyen elszántsággal közli ezt másokkal is.

A portál aktív bannereket is használt és ajánlotta az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum oldalát, az itt fejlesztett Magyar Pedagógusok Háza Portált, a pszichologia.hu oldalt, a Osztályfőnökök Országos Egyesületének lapját, illetve OKI Aula című hírportálját. Utóbbival többször is vettünk át híreket egymástól.

A portál megalapításának egyik alapelve volt, hogy helyet szolgáltasson olyan civil szervezeteknek, akik erre igényt tartanak. A Magyar Pedagógiai Társaság, a Tanárképzők Szövetsége, a Pedagógusképzés folyóirat, az MTA Pedagógiai Bizottsága hosszabb-rövidebb ideig hivatalos oldalukként használták a Pedagógia-Online felületét. A portál tartalomszolgáltatásának csúcspontja 2005-ben az Országos Neveléstudományi Konferencia hivatalos weblapjának biztosításánál volt. Az oldal látogatottsága még magasabbra ugrott, az érdeklődés középpontjává vált. Az ONK regisztrációs folyamat közepén annak rendje és módja szerinte fel is törték az oldalt, de ez nem okozott jelentősebb fennakadást, talán már csak kevesen emlékeznek rá.

Az egyik legnagyobb fejlesztés, nagyrészt Józan Gáborral közös munkában a Báthory Zoltán -Falus Iván szerkesztette Pedagógiai Lexikon online változatának üzemeltetése volt. Az adatbázis alapján kereshető, nyomtatható, emailben küldhető, böngészhető szócikkek az eredeti tartalommal, képek nélkül, de a lexikonon belüli kereszthivatkozásokat is hiperhivatkozással megvalósítva jelentek meg. Külön büszkék voltunk rá, hogy a keresőkifejezések közötti logikai kapcsolatokkal lehetett pontosítani, hogy mit is szeretnénk látni a találatok között. Nagyon büszkék voltunk rá, hogy mi üzemeltetjük a lexikont, ami a Pedgógia-Online pedlexikon.hu webcímről is elérhető része volt. Az eredeti fedőlapról szkennelt kép jelezte a portálon a kereshető lexikont:

2006-ban az MPT olyan domináns hírszolgáltató lett, hogy megérte külön oldalt készíteni nekik. A TKSZ szintén ilyen irányba mozdult el kisebb késéssel. A portál NUKE alaprendszerével egyre több gond volt, nekem egyedül egyre kevesebb időm jutott a karbantartásra, üzemeltetésre, a hírek menedzselésére. Az MPT különválásával a hírek száma is visszaesett. A pedlexikon wikipedia alapú megoldását elkezdtük tervezni és kidolgozni, az ONK 2005 részt külön oldalra archiváltam, a portál szépen lassan veszített látogatottságából is. Pontosan feljegyzett dátum nincsen, de talán valamikor 2007-ben zártam le a nyitólapot. Éveken keresztül csak az aloldalak működtek, a TKSZ, az MPT és az archivált ONK 2005. Az előbbi kettő teljesen új, külön domaint kapott, az MPT már régóta saját portált üzemeltet igen eredményesen.

A történet 2010. októberben vett újabb fordulatot, amikor egyszercsak eszembe jutott, hogy érdemes lenne online pedagógiai kurzusokat indítani, hátha kedve van a civil és szakmai közéletnek egy kis online aktivitáshoz. Ideje kipróbálni a konnektivizmust izgalmas és minden által vitatott témákban, így jött létre a konnektivista pedagógiai kurzussorozatunk. A pedagógia és a témához tartozó online tevékenységeknek helyet kerestem és egyértelmű volt, hogy ha pedagógia és online, akkor a pedagogia-online.hu domaint választottam a gyűjteményemből.

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb kategória