2010/2011. tanév, őszi félév

A múlt héten elindult az oktatás, elindult a tanév, konkrétan az őszi félév. Olyan érzés, mintha máris a közepén járnánk és sok kollégával egyetértünk, hogy a szeptemberi tanévkezdés nehézségeit, a nyárhoz viszonyított erős változást akár egy előrehozott őszi oktatási szünettel jutalmazhatnánk. Ebben a félévben tanítok a pedagógia BA képzésben oktatási asszisztenseket, a neveléstudományi MA képzésben nappalis és esti hallgatókat, illetve a felsőoktatáspedagógia szakirány csoportját és van egy órám a Neveléstudományi Doktori iskolában is.Az oktatási asszisztensek az Informatikai az oktatásban 1. kurzus keretei között találkoznak velem. Az előző tanévben a Mérőeszközök tárgy is közös program volt, de ezt átvette a szakcsoport frissen kinevezett új tanársegéd kollégája Tóth-Mózer Szilvia. Az Informatika az oktatásban 1. egy elméleti alapozó kurzus, ami a második félév iskolafejlesztési projektjét hivatott előkészíteni. Előadássorozat, amit egy merész lépéssel megpróbálok majd podcastek formájában teljesen nyilvánossá tenni. Az előadások a podcast.ollejanos.hu címen lesznek elérhetők, a hétfői órák után várhatóan 1-2 nappal. Ilyet korábban még nem csináltam, meglátjuk, hogyan működik a tartalommegosztás ezen formája a gyakorlatban.

Oktatásstatisztikai elemzések és a Kutatásmódszertan címen tanítok kurzusokat a neveléstudományi MA törzsképzésben, ami összességében egy igen erős kutatásmódszertani kurzus lett. A rendelkezésre álló 2 kredit 60 munkaórájának minden percét ki fogjuk használni mind a nappali mind pedig az esti tagozaton. Komoly kihívást, hogy kvantitatív beállítódásom mellett kvalitatív eszközöket is fogok tanítani, illetve valahogy érvényesíteni kell azt a szempontot, hogy jó kutatás csak csoportban, az eszközök együttes alkalmazásával történhet. A kurzus mindenkinek komoly kihívás lesz és ha erőm, időm engedi, akkor a hallgatók számára mindenképpen, de akár a nyilvánosság számára is elérhetők lesznek az előadások podcast formában az említett címen.

Különleges tárgy az IKT és eLearning a felsőoktatásban, amit a felsőoktatáspedagógia szakirány hallgatóinak tanítok. Számos intézménylátogatást tervezünk, beszélünk az egyetem információs társadalomban betöltött átalakuló szerepélőt, a tudománykommunikációról, az eLearning szolgáltatás vagy módszertan problémáról, a konnektivizmusról és többek között az ELTE eLearning rendszer fejlődéstörténetéről, működésének titkairól. A kurzus elvi célja egy olyan szakember, tanácsadó, fejlesztő képzése, aki neveléstudományi képzettsége mellett eligazodik az oktatás-informatikai rendszerekben és képes akár egyetemi szint fejlesztéseket is megfelelő szakmaisággal irányítani.

A doktori iskolában eLearning címmel szervezünk kurzust, ami leginkább egy műhelyhez kezd hasonlítani. Fontos sajátossága a csoportnak, hogy a korábbi eLearning tapasztalatok igen eltérőek. Vannak a résztvevők között, akik szintén rendszereket is fejlesztenek, vannak akik alig tudnak valami a témából, de szeretnék jobban megismerni a területet. A kurzus nem praktikumok fejlesztésére irányul, de az első alkalommal Nádori Gergely prezentálásában megismerjük a legfontosabb web2 eszközöket és minden olyan technikát, ami segít a félévi munkában, vagy a későbbi kutatási tevékenységekben. A kurzus vállal olyan témákat, amelyek gyakorlati jellegűek, pl. hogyan képes reagálni a felsőoktatás a megjelenő digitális nemzedék által felvetett módszertani problémákra, ugyanakkor itt szintén előkerül a konnektivizmus is.

Fontos változás a félév során, hogy a kutatásmódszertan kurzus kivételével az összes általam tanított kurzus, illetve az Oktatás-Informatikai Szakcsoport oktatói által tanított kurzusok hallgatóinak kötelező a blog írása, web2 eszközhasználat, elsősorban twitter és social bookmarking, slideshare. A szakcsoport oktatási blogja az oktinf.elte.hu/blog címen érhető el. Egy nagy közösségi blogban jelennek majd meg a bejegyzések, képzési szinttől, tagozattól és kurzustól függetlenül. A podcastek közéléséhez hasonlóan ez is egy ujszerű megoldás, amit ettől a félévtől kezdve szeretnénk rendszeresíteni.

A szakcsoport oktatói az akutális félévben:

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb kategória