MoodleMoot 2010. Gödöllő

Két héttel a konferencia után ismét elővettem a programot és átgondoltam, hogy mi történt. A MoodleMoot az eLearning rendszereket üzemeltetők, fejlesztők számára egy nagyon fontos szakmai rendezvény és egyben egy izgalmas találkozó. A 2010-es előadások alapján az elnevezés mintha kezdene igazán találó lenni: “tanácskozásra gyűltek össze … hogy megvitassák, mitévők legyenek e zord időkben”

Két hét után az első emlék az a rendezvény résztvevőinek a sokszínűsége. A közös pont elvileg a moodle, de ezen túl van, aki programozza, van aki üzletet csinál belőle, van aki használja, van aki most kezdte el tanulni, van aki tanítja, van aki méltatja és van, aki már a végét, vagy legalábbis egy rosszabb szakaszát vizionálja. A moodle mégis közösségteremtő erő és talán pont ezért jó egy ilyen konferencia, mert a sokszínűség emlékezteti a résztvevőket arra, hogy mások akár nagyon más szemmel is láthatják ugyanazt.

2010-ben a hazai MoodleMoot 2. alkalommal egyben ePortfolió konferencia is volt, de legalább akkora szerepet kapott a tartalomban a címben nem említett konnektivizmus is. Nem biztos, hogy ez a három terület együtt, ilyen szoros kapcsolatban szerencsés. A konnektivizimus témakör most már elérkezett oda, hogy akár megrendezhetnék a mozgalom élharcosai az I. Konnektivista Konferenciát. Az ePortfolió pedig mintha nem tudna kilépni a Moodle árnyékából. Talán még nem elég erős ehhez, de ha a kapcsolat szimbolikusan nem a Mahara, hanem a Mahara és Moodle rendszereket összekötő pluginra fókuszál, akkor az ePortfolió egyébként nagyon fontos ügye hátrányba kerül és  a Moot rendezvényeken ott is marad.

A konnektivista konferencia szükségességét és lehetőségét is könnyen beláthatjuk, ha azzal kell szembesülni, hogy már Ivan Illich is konnektivista volt, csak nem tudott róla. A konnektivizmus kerekasztal beszélgetésben nagyon jól felszínre tört, hogy ez a téma, a tanulás, a társas tanulás milyen könnyen előtérbe hoz számos más kérdést, az oktatás intézményesült és nem intézményesült területén is.

A kerekasztal várakozásaimon túl teljesített, szerintem jól döntöttünk, amikor nem próbáltunk meg felrajzolni egyetlen gondolati ívet, hanem tényeges beszélgetés kezdődött a nézőkkel közösen. A kerekasztal résztvevőinek sokszínűsége a beszélgetés sokirányúságát csak tovább fokozta.

Külön érdekesség volt a könyvtár ügye és a könyvtár részéről érkező kollégák szemléletmódja. Nagy lehetőségek nyílnak majd meg, ha a könyvtár a mostaninál lényegesen erősebben jelenik meg eLearning területen. Könnyen lehet, hogy az LCMS rendszerek egyik biztos támaszpontja az online eszközök viharában éppen a könyvtár lesz azzal, hogy a rendszerezett és interaktivitásra készülő tartalom felé mutat nyitottságot.

Az előadások hallgatása közben olyan érzésem volt, mintha mindegyik egy-egy élő blogbejegyzés lenne és egy egymást hálózatban kezelő, egymás írásait általában olvasó csoport egyszer csak találkozik, hogy élőben is megszemlélje egymást. Egymást és nem is annyira az előadásokat.

Az “entek” ráncolt homloka a mi esetünkben nem véletlen. Részben a konnektivizmussal kapcsolatban, részben egyébként felmerült, hogy a moodle vagy helyettesíthető más online eszközökkel, vagy bizonyos közösségi tanulási formákat inkább akadályoz, mintsem támogat. Pesszimista vagyok, szerintem 2-3 év múlva zord időkről beszélünk majd az LCMS rendszerek vonatkozásában.

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb kategória