2010. április 23-30. között Törökországban jártam, ahol Istanbul városi életének pillanatai mellett Anadoluban ismerkedtem az ottani török egyetem működésével, különös tekintettel a podcasting megoldásokra. Az egyetem komplex rendszer épített ki, hogy az előadásokat rögzítsék majd online formában is megosszák a hallgatóikkal, illetve másokkal. Az innováció befogadása számos hasonlóságot mutat a hazai gyakorlattal, de akadnak szélsőséges különbségek is. Az egyetemen 1.1 millió a távoktatásban résztvevő aktív hallgatók száma, ami nekünk már önagában izgalmassá teszi a fejlesztéseiket.
Az egyetemi környezet hangulata, mint minden egyetem, egészen magával ragadja a gyanútlan szemlélődőt még akkor is ha mindezt fokozott biztonsági intézkedések erősítik a bejáratnál. Mások az emberek, más a légkör, más érzés.
Az előadás és az intézménylátogatás jellegű terepszemle hatására egy-egy gondolat részben a hazai lehetőségekre és korlátokra is reflektálva:
- A podcasting minőségbiztosítási kérdés. Ez nem olyan új felfedezés, de más titokban suttogni róla és egy-egy mondatban említeni egy előadásban és más, amikor ezt nyíltan kezelik és teljesen természetesnek tartják. Az egyetem komoly tudásműhely, az ott elhangzott előadások értéke elvileg nem vitatható, így a közlésük ellen aligha lehet minőségi érvet érdemben felsorakoztatni. Az ellenállásnak számos oka van, a kérdés az, hogy ebben a minőségértékeléstől, minőség-ellenőrzéstől, minőségbiztosítástól való távolságtartás milyen erős.
- Az LMS és LCMS rendszerek jövőbeli tervezését újra kell gondolni. Mit tudnak adni, amit az összes web2 eszköz és alkalmazás alapján felépített “képzést segítő technikai portfólió” nem? Talán a tevékenység az egyetlen olyan, ami érdemben még mindig ehhez a műfajhoz kapcsolható, de a tartalommegosztásban már nem összehasonlítható a két szemlélet.
- A megfelelő fizikai támogatás (eszközigény, hálózat, stb.) nélkülözhetetlen és ebben az egyetem által alkalmazott APPLE technológia kiválóan működik. Komplex megoldás, teljes-körű rendszer és szolgáltatás, ami mégiscsak kreatívan és az igényeknek megfelelően alakítható.
“Titkos” szerverszoba rejtett eszköze 🙂
Irodai munka MAC gépeken
Múlt és jelen 🙂
Tanulságok folytatása:
- Az innovatív akciókat mindig kisebb csoportban kell kezdeni és fel kell készülni arra, hogy a minden technikus által jónak és hibátlannak tűnő technikai megoldásokat emberek fogják használni és rögtön kiderülnek a hibák. Ilyenkor szokták a résztvevők a feleslegesen túlbonyolított helyzetben a technikát szidni. Egy másik előadásban azt a példát használtam, hogy ilyen van az az érzés, mint régen, amikor elfogy a színes kréta, vagy esetleg nem elég, van nem olyan színű, mindez azonban nem elég ok arra, hogy a következő körben ne menjen jobban.
- A kísérlet során három csoportot lehetett körvonalazni, ezek azt hiszem itthon is megfigyelhetőek lennének:
-
- akik nem érdeklődnek új technikai megoldások iránt (szép, szép, de miért ne lennénk meg nélküle is ugyanolyan jól?)
- akiknek a saját idő és erőforrás felhasználásuk komoly menedzsment kérdés (szép, szép, de kinek van erre ideje, amikor másra sincs)
- akiknek a kötelesség teljesítéséhez a legrövidebb út megtalálása a kiemelt szempont (rendben, csináljuk, gyorsan és holnaptól természetesen)
-
- Meglepő tanulságok, amelyek kimondva már továbbgondolásra is érdemesek lehetnek?
-
- Nem szabad mindent odaadni a csoportnak, amink van (egyszercsak elfogy a varázslat és szerencsésebb ha már nem kérnek többet, mintsem azt mondjuk, hogy hát bizony ebbe ennyi volt a csoda, ettől kell meglepődni most és gyorsan.
- Nem szabad erőltetve megmutatni, hogy a technika használatánál mi a helyes megoldás és az ideális út. A legjobb és legodafigyelőbb segítség is nehézkes, még akkor is ha figyelembe veszi, hogy a kinek tanítjuk nem olyan jártas a technikákban. Hagyni kell, hogy felfedezze a számára legjobb utat és megoldásokat, ami lényegesen jobb lesz végül, mint amire gondolunk.
- Az új technika használata kezdetben lehet, hogy teher és körülményes, de később privilégium lehet a “kiválasztottak” közé tartozni és korszerű eszközöket használni. A kérdés az, hogy mikor jelenik meg a folyamatban ez a fordulópont?
-
Az utazás során készült fényképekből kisebb válogatást töltöttem fel, ezek az alábbi oldalakon érhetők el: