A RAABE Kiadó gondozásában jelenik meg a MódszerLesen című kiadványsorozat, amiben a PPK Neveléstudományi Intézetben dolgozó több kollégámmal együtt írtunk tankönyv jellegű fejezeteket. A kézikönyv valójában egy kapcsos kiadvány, amit az olvasó sokféleképpen állíthat össze a folyamatosan megjelenő írásokból. A kompetenciafejlesztő módszertani megoldások ismertetésénél az elsődleges cél az volt, hogy a pedagógusok számára praktikus, érthető, használható ötleteket adjunk. A leírások nem receptek, nem csodaszerek, de talán segítséget adhatnak azoknak, akik ezen a területen változtatni szeretnének.
“A tanulásszervezés gyakorlata” sorozatban az “Infokommunikációs módszerek a tanításban” című fejezetet írom. 14-16 oldalas, viszonylag rövid, elméleti jellegű, sok helyen provokatív és gondolkodásra bíztató alfejezetek a következők szerint alakulnak:
- Számítógép és internet az oktatásban (megjelent)
- “Kattintott kőkorszak?!” Legyenek infokommunikációs módszereink! (megjelenés alatt)
- A digitális bevándorló pedagógus túlélőkészlete (tervezés alatt)
A módszertani ötlettár sorozat “Oktatásinformatikai módszerek” című fejezetében átalában 5-6 oldalas praktikus módszertani leírások találhatók, amelyek szinte azonnal alkalmazhatók az osztálytermi munkában. Minden eyges leírás tartalmazza, hogy milyen előkészületek szükségesek az adott módszer alkalmazásához, hogyan kell megvalósítani, milyen különböző változatait érdemes kipróbálni, illetve mi az ami kell a sikeres alkalmazáshoz. Az egyes módszertani leírások a következők (lesznek):
- A wikipédia, mint szótár (megjelent)
- A közösségi blog (megjelenés alatt)
- Fogalomtérkép közös munkához (megjelenés alatt)
- Csiripelés az iskolában és azon kívül is (tervezés alatt)
- Közös könyvjelző és közös katalógus (tervezés alatt)
- Google Earth, a közös Föld (tervezés alatt)
- Prezentációt digitális tartalomból (tervezés alatt)
- Prezentáció webes környezetben (tervezés alatt)
- Wikipedia, mint lexikon (tervezés alatt)
- Személyes blog (tervezés alatt)
- Közvetítsd magad! (tervezés alatt)
A kiadványban 6-8 oldalas leírással projektötletek is megjelennek, amelyek megfelelő hátteret adhat egy-egy iskolai projekt sikeres lebonyolításához. Az “Infokommunikációs módszerek” fejezethez kapcsolódóan a következő projektötletek jelennek majd meg:
- Készítsünk az iskolának weblapot! (tervezés alatt)
- Készítsünk virtuális iskolát 2/1 (tervezés alatt)
- Készítsünk virtuális iskolát 2/1 (tervezés alatt)
A kiadvány 2010.ben indult és a tervek szerint a fentebb vázolt tartalmak még idén meg is jelennek.