Pár napja egy megbeszélésen áttekintettük, hogy a szakcsoportunk közelében munkálkodó hallgatók milyen területen szeretnének szakdolgozatot, TDK dolgozatot írni, vagy csak egyszerűen milyen területeken szeretnének kutatni. A félévkezdés után az ilyen rendszerező megbeszélések nagyon fontosak, akár egy éves munkát is meg lehet tervezni, meg lehet beszélni és nem szabad elfelejteni, hogy egymás terveit meghallgatva kiváló, akár hosszútávra is eredményes közösség alakulhat ki. Természetesen eszembe jutott, hogy volt idő, amikor én is TDK dolgozatot írtam és készültem a konferenciákra…
TDK régen
Személy szerint nagyon fontos dolognak gondolom a TDK mozgalmat és a lehetőségeimhez képest mindenben támogatom, hogy a hallgatók ilyesféle helyzetben is kipróbálják magukat. A TDK záró eseménye, a konferencia, igazi szakmai tevékenység. A TDK mozgalomban egyetlen dolgot kifogásolok, mégpedig azt, hogy díjakat osztanak. Ennek kifejezetten rossz hatásait láttam csak eddig, szinte kivétel nélkül. Nagyon fontos, hogy a hallgatók rendszeres találkozások során megtanulják, hogy ez nem egymás elleni vetélkedő. A TDK egyik legfontosabb szerepe, hogy a hallgatókat szocializálja egy későbbi kutatói pályára, ahol szintén lesznek majd konferenciák (de ott általában nem osztanak díjakat).
Lelkes hallgatókkal beszélgetve eszembe jut, hogy két alkalommal voltam TDK konferenciára. 1997-ben “Modellezés a pedagógiában” című dolgozattal szerepeltem. Részben tudományelméleti tartalommal indultam, elméleti jellegű munkával, nagyon izgultam és nem végül nem nyertem semmit. Egy kisebb szekcióban léptem fel, ahol talán én voltam az egyetlen, esetleg még 1-2 hallgató, aki díj nélkül hagyta el a helyszínt. A dolgozat nem múlt el nyomtalanul, a PhD disszertációmban nagyon sokat foglalkoztam német didaktikai modellekkel, amelyeknek azóta is nagy rajongója vagyok.
1999-ben “Tanítási-tanulási stratégiák az oktatási folyamatban” című dolgozattal indultam és kiemelt I. helyezést értem el. A konferencia helyszínére érve megdöbbenve tapasztaltam, hogy valamilyen neveléselméleti szekcióban kaptam helyet, miközben a témám didaktikai jellegű. Addig erősködtem, amíg át nem helyeztek egy didaktikai szekcióba, ahol közölték velem, hogy rendben, jöhetek, de a sorrendet miattam nem borítják fel, utolsó leszek. Így is lett. Amikor előadtam, a többség már inkább elment, talán ebédelni, nem is tudom, szóval kevesen voltak és idő is alig volt, de mégis sikerült jól szerepelni. Hallgatóként mindkét történet sok tanulsággal járt.
Sok évvel később egykori témavezetőm tanácsára a Mindentudás Egyetemének nyilatkoztam a TDK mozgalomról. Amit ott és akkor gondoltam és mondtam, újraolvasva a mai napig érvényesnek tartom: a kíváncsiság legyen az erősebb és akkor nem lesz gond a kutatással.
TDK ma
A PPK Oktatás-Informatikai Szakcsoport közelében működik egy ITTK Információs Társadalom Oktató és Kutatócsoport, illetve a Magyar Pedagógiai Társaság Oktatás-Informatikai Szakosztálya. Mindkét közösségnek az a célja, hogy szervezett támogatást adjon a szakcsoport közelében dolgozó hallgatóknak. Jelenleg az alábbi témák mentén szerveződnek szakdolgozati és TDK kutatások:
- Digitális generációk közötti különbségek hatása a felnőttképzésre
- A wikipédia, mint kooperatív felület használata az oktatásban
- Tanárjelöltek IKT attitűdjei
- Konnektivista módszertannal támogatott oktatási folyamatok sajátosságai
- IKT eszközök alkalmazása tanulásban akadályozott gyerekek oktatásában
- Virtuális környezetek lehetőségei az oktatási folyamatban
- Az iskola, mint szervezet reakciója az információs társadalom hatásaira
- ePortfólió
- IKT fejlesztési lehetőségek hátrányos helyzetű tanulók csoportjainál
Remélem, hogy a hallgatók ezt a bejegyzést is olvassák valamikor és kutatótevékenységükről írnak majd saját szakmai blogjukban. Nem az ötletek és műhelytitkok, tervek megosztása a lényeg, de a tudásmegosztás bizonyos mérföldköveknél fontos lehet. Összefoglaló a saját maguk számára és lehetőség, hogy mások is véleményt mondjanak, kérdezzenek, átgondolásra késztessenek.
A TDK nagyon jó dolog, de még jobb érzés a kutatás.