Információs társadalom és oktatási kultúra

Az Informatika az oktatásban 1. kurzus első előadása egy bevezető előadás volt, amivel a didaktika és az oktatás-informatika területei között haladó félév problématérképének tágabb kereteit igyekeztem felrajzolni. Az első nagyobb csomópont az információs társadalom vélt és valós hatásai köré szerveződött, igyekeztünk néhány jelenség megismerésével és elemzésével finoman elhelyezni az iskolát a változó társadalmi környezetben. A hallgatók számára meglepetés volt az internethasználat mértékét és jellegét bemutató néhány kutatási eredmény. Szó volt néhány aktuális, az elmúlt hónapok híreiben is megjelenő oktatási kérdésről, mint például a kézírás tanításáról. Örökzöld téma az IKT technika, módszer, szemléletmód értelmezése, egy bevezető előadásban mindenképpen helyet kellett neki biztosítani. A következő évben az egyik kiemelt terület lesz a digitális kompetencia és az életkor összefüggése, vagyis a digitális nemzedék, a digitális bevándorlók fogalmának újragondolása. A kialakult képet a végén még árnyaltuk néhány hétköznapi ellentmondással és ellentmondásos módon nem maradt elég időnk arra, hogy az idő információs társadalomban növekvő értékéről beszélgethessünk.

 

[slideshare id=9347245&doc=infoktatasban101-110920143623-phpapp02]

 

Az első óra egyben remek kísérlet is volt, ahol a számítógépteremben a hallgatókat közös, online, Google Docs alapú jegyzetelésre bíztattam. A kezdeti ellenállás nehezen múlt el és végül lett öt “önként” jelentkező, aki vállalta a közös jegyzetelést. Motivációs célzattal nyomtatott szakirodalmat ajánlottam ellenszolgáltatásként és meglepő módon ez nem maradt hatástalan.

Video streaming by Ustream

A közös jegyzet nem csak praktikus, de az oktatónak is remek visszajelzés. Egyértelmű, hogy az előadás utolsó negyedével kapcsolatban alig írtak, vagyis a következő alkalommal erre mindenképpen vissza kell még térni. Fontos visszajelzés, mert ha nem is teljes, de értékelhető lenyomata az előadás során bennük formálódó gondolatoknak. A következő órán továbbfejlesztjük a módszert és a megosztott fájlban az előadás prezentációjának képeit, szövegét is felhasználjuk. Az ideális persze az lenne, hogy előadás közben tudjak figyelni arra, hogy miket jegyzetelnek és ennek megfelelően tudjam alakítani az eseményeket. Ez még egy kicsit nehéz lenne, ellenben a következő előadást lehet, hogy élőben és nem éjszakai utólagos felvételről közvetítem majd. A félév első előadása stílusában, befejezetlen mondataival még egy kicsit fésületlen, de az érzelmi telítettség már elérte az optimumot. Bízom benne, hogy ennél csak jobb lesz.

A bejegyzés kategóriája: Album, Oktatás
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.

Információs társadalom és oktatási kultúra bejegyzéshez 4 hozzászólás

  1. Pásztor Erzsi szerint:

    Kedves János!

    Nagyon imponál, h “sec-pec” felvetted és feltetted az előadásod. Mivel vetted fel a hangot? És hogyan hoztad szinkronba? Tudsz erről valamilyen gyorstalpalót ajánlani?

    A “netgenerációs” ad hoc felmérésem érdekes lehet számodra, leginkább a hallgatói ötletek, elvárások miatt. Itt találod: http://mentegyember.blogspot.com/2011/06/netgeneracio.html

    Minden jót!

    Pásztor Erzsi

  2. Ollé János szerint:

    Kedves Erzsi, MAC gépet használok, ott a Keynote prezentációszerkesztő program vetítés közben egy kisebb plugin segítségével rögtön felveszi a hangot is, illetve a végén videófájlként el tudom menteni és utána ha kell akkor uStream közvetíteni. A mai órán egyszerűbb és gyorsabb megoldás volt, a prezentáció képét és a hangomat rögtön élesben közvetítettem uStream Producerrel, miközben a hallgatók látták kivetítve és én láttam a saját monitoromon. Volt olyan hallgató, aki nem engem nézett hanem a gépét és ott figyelte az előadás prezentációját az élő közvetítésben :-)

    A felmérés tényleg érdekes volt, köszönöm hogy ideírtad.

  3. Pásztor Erzsi szerint:

    Ilyenkor gondolom azt, h talán át is térhetnék MACra. Nálunk (TTK) kevesen használják -puritán, saját megoldások preferálása, meg “másra inkább kell a pénz” miatt talán. A beszerzések blokkolása pedig végleg megbénítja az embert, még ha lenne is pénze.

  4. Pásztor Erzsi szerint:

    Köszönöm a választ.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.