Virtuális világ és közösség

Nemrég fejeződött be az SLCC 2011 (Second Life Community Convention), vagyis a Second Life virtuális környezetet használó közösség hetedik találkozója. A valós térben Oaklandban és virtuális környezetben az erre kialakított helyen megrendezett esemény talán az egyik legfontosabb konferencia a Second Life azon felhasználói körében, akiket érdekel a rendszer jövője, lehetőségei, korlátai, a fejlesztők tervei és még inkább azok a felhasználók, akik ezekről a kérdésekről jönnek össze beszélgetni évente egyszer.

SLCC 2011 élő közvetítés weben a helyszínről

A konferencia előadásainak és bemutatóinak tartalmi kivonatát összefoglalni nem érdemes, hiszen az előadások felvételei a program alapján hozzáférhetők. Hozzám leginkább azok a bemutatók és beszélgetések álltak közel, amelyekben az SL használatának valós környezetre történő visszahatásáról, interkulturális együttműködésről, tanulóközösségek, virtuális közösségek építéséről, vagy az avatar identitásról volt szóltak. Fontos téma volt a kisebb erőforrást igénylő csatlakozás technikájának fejlesztése, ami jelenleg a legnagyobb akadálya a tömegesebb elterjedésnek (az SL pontos felhasználói számára igazán megbízható hivatalos adatok nincsenek, a legtöbb helyen 20 millió körül közösségről írnak). A webes megjelenés és a táblagépere történő optimalizálás egészen biztosan új fejezetet nyit majd a történetben és ahogy hallottuk, ez már nincs is annyira messze.

SLCC plenáris előadás, Rod Humble: Second Life jövője – élő közvetítés virtuális környezetben

Az SLCC egy közösségi esemény, nem annyira nevezhető hagyományos konferenciának, jóllehet szerkezete, időbeosztása ezt sugallja. A virtuális világot emberek egymástól való elidegenedésének kiindulópontjaként értelmező kritikusok számára persze ellentmondásos lehet, hogy a felhasználók valós térben, sokszor igen messziről érkezve nagyon is összetartó közösséget alkotnak és nem csak találkoznak, hanem filmet néznek, zenés-táncos mulatságot szerveznek és örülnek a többiek társaságának.

“zenés-táncos” – belépés csak avataroknak :-) A helyszínen pedig az esti partyra illik az avatarod szerint öltözni.

A valós térben tartott bemutatók webes közvetítése megjelenik Second Life környezetben is, ami sajátos résztvevői élményt biztosít. A külön helyszínek lehetőséget adnak a témák szerinti csoportosulásra, szűkebb eszmecserére, ismerkedésre. Nagyon szép formatervezések és igényes külső jellemzi az összes helyszínt. A virtuális jelenlét előnyei közé tartozik, hogy pontosan tudjuk kivel vagyunk egy csoportban, ki kicsoda, vagy akár azt is, hogy ki mellett ülünk, hiszen az avatar sajátosságok megnézhetők, nem kell külön kitűző senkinek. Az ismerkedés lehet közösségi, de lehet személyes is, hiszen mindenki alaphelyzetbe is mutatja saját névjegyét, ha valaki kíváncsi rá. Olyan mintha egy hagyományos konferencián mindenkinek laptop lenne az ölében, amin figyelne más szekciókat is. Látná, hogy ki hol ül és mit csinál, és közösen jegyzetelgetnénk egy nagy google hullámban (vö. google wave). A virtuális térben is érvényesek az udvariassági szabályok és az avatarok szinte kivétel nélkül úgy viselkednek, mint valós térben, a tanult konferenciaviselkedési szabályok alapján. A virtuális jelenlétnek nem csak az az előnye, hogy nem kell utazni, hanem az is, hogy viszonylag egyszerűen válthatunk szekciót, vagy akár ki is léphetünk és folytathatjuk az informálódást interneten, vagy mesélhetünk (írhatunk) a rendezvényről valós térben.

Egy ilyen radar praktikus lenne élő konferenciákon is :-)

A barátságos egymásrautaltság légkörét virtuális környezetben a szervezők most azzal is segítették, hogy az első szekcióelőadásoknál a közvetítés csatornáit alaposan összekeverték. A kiválasztott virtuális szekciókban általában nem az ment, amire beültünk és keresgélni kellett a webes közvetítések között a nekünk megfelelőt, vagy hallgathattuk amit éppen a véletlen nekünk osztott. Ez kellően vidám hangulatot teremtett az avatarral jelenlévők között és ahogy az egyikük találóan megjegyezte: reméljük élőben azért jobban megy a szervezés :-)

oktatási szekció éppen egy igyekszik kitalálni, hogy kit lát és mit hall :-)

A rendezvény műfaja leginkább a MoodleMoot jellegéhez hasonlítható. Itt is megjelennek fejlesztők, programozók, oktatáskutatással foglalkozók éppúgy mint formatervezők, pszichológusok, vagy akár üzletemberek. Az eLearning konferenciák egyik sajtossága, hogy egy kiemelt dolog (pl. keretrendszer) köti össze a résztvevőket, de alapvető jellemző a sokszínűség. A fejlesztők, felhasználók és kutatók találkozása, egymás aktív és interaktív meghallgatása a későbbiekre nézve igencsak produktív lehet. Az összetett műfaj kialakulásának másik oka lehet, hogy a viszonylag fiatal területen összességben nincs is annyi kutató, hogy egy szűkebb témában megtöltsenek egy közepes konferenciát. A harmadik és talán legfontosabb ok, hogy az eLearning területen a kutatni vágyott jelenséget, helyzetet legtöbbször ki kell találni, fejleszteni, egy projektben kipróbálni, különben nem nagyon lenne mit kutatni. A folyamatosan saját maga sarkára taposó sietségben nehéz megvárni, hogy valami a hétköznapi természetességben tömegesen is megjelenjen, ezért a kutatások között szinte természetes, hogy egy fejlesztési projekt közvetlen folytatásai. Alig akad komoly kutató, aki egyben ne lenne fejlesztő. Mindez persze a kutatásra fordított időt és erőforrásokat gyengíti, de lehetőséget ad arra, hogy a kutató nagyon is együtt éljen a megfigyelt jelenséggel és önmagban is remek kritika, hiszen ha a kutatási eredmény nem azonnal visszacsatolható, nem használható, vagy esetleg csak 5-10 ember érti, akkor a hasztalansága erősen és azonnal szembetűnő. Ha az eredmény jó és fontos, akkor miért ne lehetne szinte azonnal felhasználni egy további fejlesztésben? Az SLCC remek példa arra, hogy milyen jól megfér egymás mellett és milyen jól képes tanulni egymástól ugyanahhoz a témakörhöz kötődő, de egészen más kompetenciákkal, gyakorlattal, célokkal rendelkező csoport.

SLCC 2011 központi előadó és SLCC koncepció felülnézetből

A bejegyzés kategóriája: Album, Konferencia
Kiemelt szavak: , , .
Közvetlen link.