A civil nevelés- és oktatáskutatás egyik képlete: PO-HERJ

2011. augusztus 1-jén jelent meg a Pedagógia-Online Hungarian Educational Research Journal (PO-HERJ), a Nevelés- és Oktatáskutatók Szövetségének (HERA) kétnyelvű online tudományos folyóirata. A Pedagógia-Online portál története 2003-ban kezdődött és azóta igen hosszú és erősen kanyargós utat járt be. Az eredeti tervek között mindig is ott volt, hogy kellene egy online, színvonalas írásokat megjelenítő portál, ami a tudományos folyóirat kritériumainak is megfelel, de mégis megmutatja, hogy a nevelés- és oktatáskutatással foglalkozók nem a valóságtól elrugaszkodott, elefántcsonttoronyban, asztalfióknak író különleges remeték (akik ugye, mint tudjuk soha nem is láttak gyereket, meg iskolát…)

A Pedagógia-Online hivatalos időszaki kiadványt a NKÖM 2004. március 8-án jegyezte be online és nyomtatott formában is megjelenő folyóiratként. A portál sokáig hírportál volt, de helyet adott már konferencia regisztrációs rendszernek és jelentek meg rajta könnyebb műfajban megfogalmazott írások, esettanulmányok is. A tudományos igényű írásokat tartalmazó folyóirat végül majdnem 7,5 évet váratott magára. A Pedagógia-Online a nevelés- és oktatáskutatás területén szeretne tudományos írásokat megjeleníteni, de teret ad a műfaji kísérletezésnek is. Fontos tartalmi része az ismertetések csaknem kihalófélben lévő műfajának erősítése és a különböző, hazai és nemzetközi rendezvényekről szóló összefoglalók, beszámolók közlése is.

Pedagógia-Online Hungarian Educational Research Journal első évfolyam első számának nyitólapja

A folyóirat és a portál részeként működő webinárium sorozat együtt remek lehetőséget adnak arra, hogy a megjelent írásokról, nyilvános, mindenki által elérhető szakmai viták szülessenek. Bízunk benne, hogy a webináriumok aktuális, hétköznapi témái, bemutatói és vitái pedig inspirálják majd a leendő szerzőket a folyóiratban való publikálásra. A Pedagógia-Online szakmai hátterét a 2010-ben újjászervezett Nevelés- és Oktatáskutatók Szövetsége a szerkesztőbizottságon és a szerkesztőbizottság tanácsadó testületén keresztül biztosítja. A kutatóhálózat hazai és nemzetközi kapcsolódásai, a kutatócsoportok földrajzi és témák szerinti lefedettsége fontos támpontot ad folyóirat tartalmi irányának. A tervek szerint a folyóiratban a HERA hazai kutatócsoportjai is bemutatják majd kutatási eredményeiket, rendezvényeiket.

A hazai neveléstudományban jelenleg is kiváló és műfajteremtő nyomtatott folyóiratok vannak. A Magyar Pedagógia a tudományosság origója, az Iskolakultúra speciális és kifinomult témák magas színvonalú tárháza, az Új Pedagógiai Szemle fénykorában a közoktatás és oktatáskutatás, illetve a hazai tudományos közélet alapköve. Az EDUCATIO tematikus számaival, meghívott íróival, szerkesztőivel sokoldalúságában egyedülálló. Hasonló különlegesség a jelenleg is nagyon fontos témával foglalkozó Pedagógusképzés, a TKSZ folyóirata. Az Oktatás-Informatika pedig az egyetlen hazai eLearning témában megjelenő folyóirat (ami a nyári szünet végére teljesen megújul és jobb lesz, mint újkorában). Az online világban megkerülhetetlen a Taní-tani nyitott blog és pedagógiai műhely és nagyon jó online közösség szerveződött az OFOE portálnál is. A közoktatás és felsőoktatás területein még lehetne magazinokat, hírújságokat, tájékoztató folyóiratokat megemlíteni, de ennek a bejegyzésnek nem célja egy linkgyűjtemény összeállítása.

A Pedagógia-Online Hungarian Educational Research Journal kéthavonta megjelenő online folyóirat hétköznapivá és elérhető igyekszik tenni a neveléstudományi kutatásoknak azokat az eredményeit, amelyek máshol a műfaji sajátosságaiknak köszönhetően nem, vagy csak nehezen jelenhetnek meg. A folyóirat és a HERA szövetség 2011. szeptember 19-én a Pedagógia-Online webináriumsorozatában is bemutatkozik, de addig is az alábbi oldalon szívesen látunk minden online érdeklődőt:

http://pedagogia-online.hu/herj/

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: Egyéb